Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.04.2018 23:14 - ДОКОСВАНЕ ДО СЪВЪРШЕНСТВОТО ?
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 3975 Коментари: 3 Гласове:
16

Последна промяна: 09.04.2018 10:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

                   ДОКОСВАНЕ  ДО  СЪВЪРШЕНСТВОТО ?

 

     На втори април бях на академията на г/жа Александрина Пендачанска в НДК, която тя нарече „Това съм аз!”. Не мога да ползвам друга дума освен академия, защото госпожата е на недостижима висота като интелект, като разум и като талант. Понятието АКАДЕМИЯ е въведено по времето на Моцарт, когато той е представял свои нови творби пред виенската публика. Никаква друга дума за негова изява не върви! За висотата на г/жа Пендачанска, която е артистка, музикантка, интелектуалка, барометър на обществения живот от 1990 г. до сега, прославила България по целия свят, да намеря за нейната изява друга дума освен АКАДЕМИЯ, не мога. Тя ми напомня на два образа от музикантите преди нeя, първият от които е Клара Шуман. Клара е не само пианистка, тя е и артистка и певица и виолончелистка и композитор и диригент. Интелигентна, умна, по-подходяща съпруга за Шуман не е имало. Те постигат това в резултат на съдебна борба. Ценител на нейния талант е самият Брамс, който след като напише някакво произведение първо го изпраща на Клара Шуман за рецензия. Друг голям музикант, на когото ми прилича г/жа Пендачанска е Алексис Вайсенберг. Всички, които са ималии контакт с него, които са го слушали по рецитали и майсторски класове казват: Той е много умен! Това личи и от последните му години, когато Бруно Монсежан прави филм за него. Казаното от Вайсенберг е премъдрост, достойна да достигне до стремящите се към по-съвършен живот. Такъв е той и когато изпълнява призведения от различни автори и епохи.

   Подобна на тези две съвършени същества е и г/жа Пендачанска. Похвално е за съпруга й Найо Тицин, че успя да направи за нея това хубаво представяне. Възможностите на Найо като оператор са много големи, защото той има артистчен дар и усет, цял живот се е заанимавал с изкуство. Той завърши музикалното училище като пианист, както и съпругата му Пендачанска. Пианото е инструментът, който предявава пред музиканта най-големите изисквания, защото той е по природа полифоничен инструмент. Полифонията е нещо много сложно, музиканнтът трябва да умее да изважда гласовете, а това води до развитието му не само като музикант, а и като разум. Който може Бах, може всичко, се казва за изпълнтелите на Бах, но този израз може да се каже и по друг начин: Който може да изпълнява полифония, да гласоводи, той може всичко.

     Акдемията на г/жа Пендачанска премина нестандартно, а участниците в нея дадоха всичко от себе си. Оркестърът на Пловдивската опера бе безупреченен, също и диригентът Мартин Пантелеев. Г/жа Пендачанска започна изявата си с една много трудна ария от Хендел, две още  по-трудни от Моцарт, още по една ария от Росини, Маскани и две от Верди. За всички тези произведения, за авторите им, тя се изказа академично. На огромен екран зад оркстъра тя обсъждаше произведенията, които изпълни, но с такова всестраанно разбираане на всичко около тези произведения, към което не може да се добави нищо. Самата тя наподобява съвърщенство с излъчването си на съвършено създание, което още повече заостря вниманието на слушателите към изпълненияята й към следващото произведение, което тя ще изпълни.

    Г/жа Пендачанска е гордост за страната ни , защото тя е същесство, стоящо най-близко до съвършенството. Когато разговаряш с нея, тя намира точните думи, написва на програмата някакво пожелание, от което се вижда, че за секунди тя е прозряла в човека, който е дошъл при нея да изкаже възхищението си от таланата й. Само че тя не притежаваа само талант, а както казах вече, а и недостижим интелект и висш разум. Тя като да пронизва с погледа си.

   Отконявам се за момент:

   Веднаж в НДК Вайсенберг имаше концерт. Във фоайето се движим, той идва срещу нас. Усети, че има излъчване към него, погледна ни приятелски и ни поздрави, но този поглед аз никога няма да забравя, той ни прониза. По подобен начин поглежда и Джиджи. Изкуството е нещо много велико, то не може да се предаде с думи. Забива се в сърцето и остава там завинаги.

   Г/жа Пендачанска е артистка на свободна практика, което е изключително трудно. Тя бива викана за определено участие на персона в опера, само че оперите са много хиляди. Следва къртовски труд за да научи партията си, но това не е достатъчно. Тя трябва да се запознае с творчеството на композитора, с литератерните произведения на автора на произведението. Иначе изпълнението ще бъде лишено от автентичност. Александрина е участвала вече в 70 опери, като този брой нараства.

    Аз помня Александрина от НМУ „Любомир Пипков”, където нейната преподавателка бе леля й Антонина Бонева. От 15-16 годишна Александрина запоочмна да учи арите на майка си, изключителната певица и прекрасен човек, Валери Попова, дйщеря на Саша Попов.  Тогава се разкри нейният талант на певица и тя се появи към 17 годишна в НДК с една извънредно трудна ария, мисля че бе от Моцарт, след която пътят й като оперна певица бе открит. Пред нея обаче бе процесът на обучение на висше мейсторство. Да не пропусна, че Александрина има и голям репертоар с камерни песни, Концертн арии от Моцрат – изключително трудни! – а също и други призведения на Моцарт за концертни изпълнения, посочвам едно за сопран, пиано и оркестър.

     Брависимо, Александрина, наричана от приятелите си Джиджи, от някои диригенти Алекс Пенда. Благодарение на Вас, която участвате в живота ми повече от 30  години, аз се чувствам по-богат и имам повече вяра, че българите, които сме не амо музикални, но и умни и талантливи, ще оцелеем от газещия ни валяк на популизма. Вашето изкуство не може да бъде преценено в пари, то е за всички, то е ча част от нас духовно богатство. В момента гласовете на интелектуалците в България за бъдещето на страната ни поради възхода на популизма придобиват все по-малка относителна тежест. Такива съвършени същества като Вас с изкуството си се надявам да размислят хората, да се опитат те да по-съвършени и да поведат страната ни към по-добри времена.

 





Гласувай:
16



1. rosiela - Коста,
09.04.2018 08:00
поздравления за материала. Слушала съм я и аз.
цитирай
2. wonder - Александрина Пендачанска е изб...
11.04.2018 21:32
Александрина Пендачанска е избухнала Божествено на 17 г. в НДК с арията на Виолета от операта "Травиата", която е трудна и за грандиозни прими. Изобщо... знаеш..., че много обичам Джиджи!
Още ми е в душата нейната Тоска, изживяна на българска сцена. Когато засъзерцавам ангела в Сант Анджело, все си представям Тоска, която след смъртта на Каварадоси, се хвърля от укрепленията на замъка в река Тибър, а гласът и звучи с... гласа на Джиджи. :)))
цитирай
3. planinitenabulgaria - Не само на сцената е силна г/жа Пендачанска.
11.04.2018 23:05
wonder написа:
Александрина Пендачанска е избухнала Божествено на 17 г. в НДК с арията на Виолета от операта "Травиата", която е трудна и за грандиозни прими. Изобщо... знаеш..., че много обичам Джиджи!
Още ми е в душата нейната Тоска, изживяна на българска сцена. Когато засъзерцавам ангела в Сант Анджело, все си представям Тоска, която след смъртта на Каварадоси, се хвърля от укрепленията на замъка в река Тибър, а гласът и звучи с... гласа на Джиджи. :)))


Тя е пример за артист, който съзнава мястото си в живота, наясно е със слъчващото се в света, бори се за съвършенство в изявите си не само на сцената. Съвършено създание. Мисля си, ако пее и я прекъснат за да я попитат колко е часът, тя ще отговори точно. За да избуи талантът сред музикантите и изобщо при хората на изкуството, той трябва да бъде съпроводен от разум и интелект.
Такова висше създание като нея е дар не само за рода й, доста известен от Париж до Дупница по времето от н. в. Цар Борис ІІІ до сега, но и гордост за страната ни.


цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12188724
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18322
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031